Dnes jsme si připravili článek, který je hlavně pro personalisty ve firmách. Podíváme se společně na to, jaké chyby se nejčastěji dějí při přijímacích pohovorech. Vycházíme z naší praxe. Mnoho z níže uvedených chyb jsme za našich “mladých HR let” dělali i my při pohovorech. :-). To, co jsme si ale uvědomili je, že je potřeba pracovat na tom, aby se chyby neopakovaly.
Nikdo není dokonalý a drobné chybky dělá i ten nejzkušenější personalista … ale pak tady jsou chyby, které mohou mít nepříjemný dopad na úspěšný proces výběrového řízení, na Vaši společnost a v neposlední řadě na Vás jako odborníka v oblasti HR managementu, a na tyto chyby Vás chceme upozornit.
A tedy jaké “prohřešky proti dobře vedenému personálního pohovoru” to konkrétně jsou?
- Chaotické výběrové řízení
- Podceňování osobního rozhovoru s kandidátem
- Příliš subjektivní hodnocení kandidáta
1) Chaotické výběrové řízení
První dojem na Vás udělá kandidát během 5 vteřin. Ale pozor – první dojem děláte i Vy z pozice firmy, kam jde uchazeč na pohovor. I po absolvování pohovoru, na kterém zájemce o práci neuspěje, můžete zanechat velmi dobrý dojem, který Vám pomůže vybudovat dobré jméno mezi ostatními zaměstnavateli ve Vašem oboru nebo regionu.
A teď si představte takový Váš pracovní “POHOVOR”, ve kterém “hrajete” roli uchazeče:
Vy, coby uchazeč dorazíte 10 minut předem a hledáte, kde se pohovor koná. Na recepci nikdo nic neví, posílají Vás “zkusit štěstí” někam do druhého patra. Vzhledem k tomu, že pohovor se koná v pozdních odpoledních hodinách, tedy v době, kdy uklízečky mají pré, “dostanete hadrem” od uklízečky za našlapání. Vracíte se tedy na recepci a po několika otrávených pohledech ze strany recepční a nepříliš vstřícných telefonátech Vás recepční posílá do konkrétní zasedací místnosti.
Místnost není nic moc – spíš nic, než moc. Na stole je prázdný hrnek po kávě, chybí zde vzduch a světlo, okna zavřená…
Po 18 minutách od avizovaného začátku pohovoru přibíhá manažer s telefonem na uchu. Ten po dalších dvou minutách pokládá a zdraví mě jako zájemce o práci …
… a JÁ v roli zájemce ztrácím zájem a po krátké době ukončuji pohovor nestandardně JÁ jakožto uchazeč o pracovní pozici.
Uznáváme, takových společností, kde došlo k takovému množství přešlapů v procesu výběru zaměstnance, u nás asi už nenajdete. Ale dejte si pozor na ty jednotlivé detaily, které dělají celek.
Takže shrnutí a doporučení, jak si udržet dobré jméno díky pohovorům:
- Na recepci nebo vrátnici musí být informováni o tom, kde se konkrétní výběrové řízení koná.
- Držte prosím v paměti čas začátku pohovoru, tolerované zpoždění je maximálně 5 minut (nejlepší je samozřejmě začít včas. :-))
- Místnost na pohovory musí být reprezentativní.
- Samozřejmostí je dokonalá čistota bez špinavých hrnků a skleniček.
- Kyslík je také samozřejmostí. 🙂
- Čím lépe se uchazeč bude v místnosti cítit, tím se více uvolní a tím lépe ho poznáte.
- Nezapomeňte účastníkovi nabídnout kávu nebo vodu.
- Mějte jasně definovaný průběh výběrového řízení.
- Kolik kol, kdo u rozhovoru bude, kdy budou zpětné vazby, kdy bude další kolo assessment centra nebo psychodiagnostiky, atd.
- Výběrové řízení neuspěchejte.
- Dejte si minimálně 2 kola.
- Druhé kolo realizujte za účasti dalších osob – například nadřízeného dané pozici nebo kolegů z týmu.
- Během pohovoru se věnujte jen účastníkovi
- Na pohovor si vyhraďte dostatek času (optimálně 60 minut + )
- Nikdy nevyřizujte své pracovní a jiné hovory
- Ať už se rozhodnete na konci výběrového řízení jakkoliv, vždy dejte uchazečovi zpětnou vazbu.
Věříme, že u Vás ve firmě se snažíte vést pohovory k oboustranné spokojenosti, a že se Vám daří nabírat ty nejlepší členy týmu. Pokud ale ne, společně se na to můžeme podívat a vymyslet, jak najít k Vám do firmy ty nejvhodnější zaměstnance – stačí nás kontaktovat.
V příští části tohoto tématu se budeme věnovat tomu, jak je nebezpečné podcenit osobní rozhovor s kandidátem. Sledujte náš blog a náš newsletter!